Facebook

Beopanax carvaxyl

Home / Psihologija i duh / Nova saznanja o depresiji

Nova saznanja o depresiji

Psihologija i duh
Nameštaj | Psihologija i duh | Nova saznanja o depresiji
Nova saznanja o depresiji

Depresija – reč koju tako često i olako koristimo kad god uletimo u tugu, neraspoloženje, beznađe, jedan je od najčešćih psihičkih poremećaja savremenog čoveka.

 

Prema procenama Svetske zdravstvene organizacije, ona je trenutno drugi najveći zdravstveni problem žena, a do 2020. biće prvi. U ukupnoj populaciji, depresija je sada na četvrtom mestu, a za deset godina biće – druga po rasprostranjenosti.

 

Očigledno, reč je o ozbiljnoj bolesti koja ne samo da ugrožava kvalitet života i zdravlje onih koji od nje pate, već i društva u celini, jer depresiju gotovo redovno prate loša koncentracija, nedostatak volje za radom, odsustvo motivacije i kreativnosti. Osim ovih simptoma, depresiju prati i pojačani umor, ravnodušnost, ponekad i izražena napetost, nemir i razdražljivost.

 

Većina nas povremeno pada u takva raspoloženja, što je sasvim normalno, ali stručnjaci tvrde da na pravu depresiju treba posumnjati ukoliko ovo stanje kod neke osobe traje duže od dve nedelje, konstantno, i ako je za to vreme više ništa ne može oraspoložiti i razveseliti. I tada, obavezno treba potražiti stručnu pomoć.

 

Lečenje može biti medikamentozno ili psihološko, a najčešće je efikasna kombinacija ove dve vrste terapija. Depresija je izlečiva, ali pravu stručnu pomoć, na žalost dobije samo 10-20 odsto obolelih. Kao i svako drugo raspoloženje, depresija proističe iz rada mozga, a snimanjem ovog organa PET aparatom uočeno je da je kod depresivnih osoba smanjena metabolička aktivnost u njegovom levom prednjem režnju.

 

Antidepresivi najnovije generacije smatraju se vrlo efikasnim lekovima u otklanjanju depresije, ali se smeju uzimati isključivo po savetu i uz nadzor lekara. Osim što je izvor beskrajne patnje za onoga ko od nje boluje, depresija može da ugrozi i osnovne telesne funkcije, i da prouzrokuje poremećaj sna, apetita, iscrpljenost, zaboravnost. Kako je reč o problemu od kojeg danas boluje stotine miliona ljudi u svetu, savremena medicina se vrlo ozbiljno bavi istraživanjem različitih faktora povezanih sa ovom bolešću, kao i načinima za njeno sprečavanje, ublažavanje i lečenje.

 

Dojena deca - srećnija

 

Australijski stručnjaci sa Teleton instituta za istraživanje zdravlja dece u Pertu nedavno su objavili rezultate studije koja je obuhvatila 2.366 dece od njihovog rođenja do četrnaeste godine, a na osnovu kojih je ustanovljeno da su deca dojena duže od šest meseci u manjem riziku da kasnije, kao tinejdžeri imaju problema sa mentalnim zdravljem. Od sve dece uključene u ovo istraživanje, 11 odsto nikad nije bilo dojeno, 38 odsto je dojeno manje od šest meseci, a ostali (njih nešto više od polovine) imali su tu „privilegiju” da sisaju šest meseci i duže. Mentalno zdravlje sve ove dece ispitivano je u drugoj, petoj, osmoj, desetoj i četrnaestoj godini i pri svakoj toj proceni, lekari su primećivali da su ona deca koja su kraće sisala pokazivala sve gore ponašanje. Kod njih su uočeni učestaliji poremećaji, bilo da je reč o negativnom odnosu prema sebi (depresija) ili prema drugima (agresija). Sa svakim mesecom dojenja duže, kod praćene dece je uočavano bolje mentalno zdravlje.

 

Dojenje, prema tumačenju stručnjaka pomaže bebama da se lakše izbore sa stresom i jača bliskost između majke i deteta. Te prednosti bi mogle da imaju trajno pozitivno dejstvo, naglašavaju australijski stručnjaci.

 

Ovim istraživanjem dodatno je potvrđeno da je osim biološkog, ishrana majčinim mlekom veliki psihološki benefit za bebu, jer veza koja se na taj način stvara, kao i osećaj sigurnosti i pripadnosti, veliki je kapital za budući razvoj mladog bića.

 

Previše Interneta – simptom ili posledica bolesti

 

S druge strane, sa Univerziteta u Lidsu stižu upozorenja britanskih stručnjaka o povezanosti preteranog korišćenja Interneta i depresije. Uočeno je, naime, da osobe koje mnogo vremena provode surfujući ovom mrežom češće pokazuju znake depresije. Istraživanje koje je predvodila Katriona Morison obuhvatilo je 1.319 osoba od 16 do 51 godine starosti, i ustanovljeno je, između ostalog da su 1,2 odsto anketiranih zavisnici od Interneta, što na prvi pogled ne zvuči kao značajan broj, ali je, napominju istraživači, to dvostruko više nego što u Britaniji ima zavisnika od kocke.

 

Pitanje na koje ovi eksperti još nisu dali odgovor, jeste da li je Internet taj koji podstiče depresiju, ili su depresivni ljudi sami po sebi skloniji da više vremena provode posećujući web sajtove. Najčešće su to sajtovi sa seksualnim sadržajima, igrice ili „mesta za druženje”.

 

Zeleni čaj i depresija kod starih

 

Na drugoj strani sveta, u Tokiju, univerzitetski stručnjaci su bavili uticajem zelenog čaja na raspoloženje starijih osoba, i ustanovili da oni koje svakoga dana piju po nekoliko šolja ovog blagotvornog napitka – ređe podležu depresiji. Razlog tome je amino kiselina teanin, koja podstiče dobro raspoloženje.

 

Dr Kaiđun Niu, sa japanskog univerziteta koji je predvodio ova istraživanja, ističe da su za konačnu potvrdu antidepresivnog delovanja zelenog čaja ipak potrebne i dodatne analize. U pomenutom istraživanju je učestvovalo 1.058 relativno zdravih osoba starijih od 70 godina, a među njima je 34 odsto muškaraca i 39 odsto žena imalo simptome depresije. Međutim, oni koji su svakoga dana ispijali četiri i više šolja zelenog čaja (njih ukupno 488) bili su za 44 odsto manje izloženi riziku od depresije, u odnosu na ispitanike koji konzumiraju dve-tri šolje dnevno, ili čak samo jednu šolju nedeljno.

 

U zemljama dalekog istoka ispijanje čaja je pravi ritual, a zeleni čaj je jedan od omiljenih, tako da se već i ranije pretpostavljalo - a rađene su i određene studije o tome – da on smanjuje psihološke probleme i podstiče volju za životom. Nasuprot tome, slično dejstvo kafe i ulong čaja (koji je takođe omiljen u Japanu) nije potvrđeno ovim ispitivanjem.

 

Hrana koja ublažava tugu

 

Prirodno sredstvo protiv depresije je gospina trava (hypericum perforatum), ali nije preporučljivo kombinovati je s lekovima, tvrde stručnjaci. Takođe, na depresiju povoljno dejstvo imaju i vitamini B kompleksa, folacin (vitamin iz skupine B), vitamin C, magnezijum, cink, lecitin, Omega-3 masne kiseline, tako da treba uzimati hranu bogatu ovim sastojcima. Ona može da pomogne kod blagih oblika depresije, ali kod umerene ili jake, svakako treba potražiti stručnu pomoć.

 

Antidepresivi smanjuju libido?

 

Savremeni antidepresivi (SSRI) efikasni su u lečenju ove bolesti kod 80-90 odsto ljudi. Ali, neka od najnovijih saznanja govore o tome da pojedini od njih uzrokuju probleme sa seksom. Zavisno od studije i konkretnog leka, oko 40-80% pacijenata ima neki oblik seksualne disfunkcije, a najčešće je to pad libida. Ovo stanje se može prevazići prestankom korišćenja tog leka, ali kod manjeg broja pacijenata javlja i dugotrajni nedostatak libida. Ukoliko je problem odložena ejakulacija ili orgazam onda se obično problem povuče nakon nekog vremena.

 

Problem depresije, libida i antidepresiva je kompleksan, smatraju stručnjaci, jer često i depresija sama uzrokuje pad libida, a to onda pogoršava depresiju i tako ukrug. Smanjenje libida pod uticajem antidepresiva se povezuje sa delovanjem na serotonin. Naime, lekovi iz grupe SSRI deluju samo na povećanje serotonina, a upravo to je najverovatniji uzrok pada libida.

Kontaktirajte nas putem društvenih mreža

Korisni linkovi

Health
Health | Uređenje doma | Nameštaj
best health
best health | Uređenje doma | Nameštaj
mens health
mens health | Uređenje doma | Nameštaj
natural pharmacy
natural pharmacy | Uređenje doma | Nameštaj
womens health
womens health | Uređenje doma | Nameštaj
naturals health
naturals health | Uređenje doma | Nameštaj
pharmacy times
pharmacy times | Uređenje doma | Nameštaj
prevention
prevention | Uređenje doma | Nameštaj
shape
shape | Uređenje doma | Nameštaj
total health
total health | Uređenje doma | Nameštaj