Facebook

Hemofarm

Home / Psihologija i duh / Borba protiv stresa

Borba protiv stresa

Psihologija i duh
Nameštaj | Psihologija i duh | Borba protiv stresa
Borba protiv stresa

Ako vam duboko disanje, časovi joge i zabava sa prijateljima ne pomaže da se opustite, niste usamljeni i niste vi krivi. Nova istraživanja pokazuju da su ovi navodno proverene i tačne tehnike možda samo mitovi. Šta stvarno pomaže, a šta ne kada se radi o osetljivim nervima?

 

Stara mudrost
Nikad ne idite u krevet ljuti

Današnja uspešna strategija
Samo vi zaspite već jednom!

Kada ste u sred svađe i samo što niste zavrnuli vrat svom partneru, poslednja stvar koju želite da uradite je da se privijete uz njega u krevetu. Ali duboko u sebi, mnogi od nas brinu da tako što idemo u krevet besni samo iskušavamo sudbinu. Tako da pregovaramo, nagovaramo i još malo se svađamo da bismo rešili spor, misleći da će ujutru sve biti u redu ako se nađe neko rešenje. Činjenica je da, forsiranje rasprave može zapravo da pogorša stvari, tvrdi doktor Andrea Vitenborn, asistent profesora u bračnom i porodičnom terapijskom programu na Univerzitetu u Virdžiniji.

Kada ste uznemireni, deo u mozgu koji se zove amigdala pokreće reakciju bori se- ili- beži, ograničavajući vašu sposobnost da pristupite raspravi smireno i racionalno. Dobro bi bilo da sačekate razrešenje kada se budete smirili i „ohladili“.

„Ako raskinemo ili odemo na jednu noć, to može biti kritično jer jednom kada ste aktivirali sistem bori se-ili-beži ne možete jednostavno da ga isključite,“ kaže doktor Ronald Poter Efron, autor knjige „Vodič za prevazilaženje besa.“

Ukoliko ste već besni ili frustrirani, bićete preplavljeni emocijama i nećete moći jasno da razmišaljate. Plus, san je moćan lek za stres. Bolje se dogovorite i pomirite se ujutru, a postarajte se da stvarno razgovarate i razrešite problem sledećeg dana.

„Ako biste potpuno odbacili probleme koji vas stvarno muče to bi bilo loše za vašu vezu i pogoršalo bi stres,“ upozorava dr Vitenborn.

Stara mudrost
Kontrolišite nervozu

Današnja uspešna srategija
Priuštite sebi povremeni nastup gneva

Od malena su nas učili da kontrolišemo svoju narav, a kao odrasli, naročito žene, i dalje verujemo da je iskazivanje ljutnje nezdravo (da ne pominjemo da to „ne rade dame“ ). Ustvari, tačno je potpuno suprotno. Sudeći po istraživanju o iskazivanju osećanja pomoću izraza lica, kao što je strah i ogorčenost koji su naš odgovor na stres, pokazivanje ljutnje može zapravo da izazove da vaš mozak oslobađa manje kortizola. To jehormon stresa koji se dovodi u vezu sa gojaznošću, gubitkom koštane mase i bolestima srca. Iako su naučnici znali da hroničan bes dovodi do hipertenzije i koronarne bolesti srca, otkrili su i da iskazivanje ljutnje kao reakcije na kratkotrajnu i nepravednu frustraciju, kao što je gužva u saobraćaju, može zapravo da ublaži negativne efekte stresa.

To se dešava zato što bes daje osećaj kontrole, suzbijajući bespomoćnost i frustraciju koju često osećamo kao reakciju na uvrede i nepravde, kaže vodeći autor studije dr Dženifer Lerner.

Stara mudrost
Obratite se porodici i prijateljima za podršku

Današnja uspešna strategija
Mazite se sa svojim ljubimcem

Vreme koje provodimo sa voljenima se smatralo kao nešto što nam automatski podiže raspoloženje, ali sudeći po najnovijim istraživanjima, kada se radi o savladavanju stresa, umirujući efekti koje dobijamo provodeći vreme sa svojim krznenim ljubimcem nadjačavaju one koji nam daju prijatelji i porodica.

„To što je tokom stresnih događaja ljubimac uz vas, bilo mačka ili pas, može da deluje više umirujuće na vas nego najbolji prijatelj ili suprug/a, tvrdi dr Džejms Blasovič, profesor psihologije na Univerzitetu Kalifornija, Santa Barbara.

Dr Blasovič i kolege su pitali dobrovoljce da reše teške matematičke zadatke dok su bili u društvu supružnika, prijatelja ili ljubimca. Merivši puls i krvni pritisak kao pokazatelje stresa, istraživači su otkrili da ljudi najmanje napeti i ostvaruju nabolje rezultate kada su u društvu svoje mačke ili psa.

Dok vreme provedeno sa prijateljem ili suprugom može da bude sjajan način za opuštanje, okrenite se svom ljubimcu kada ste pod pritiskom.

Stara mudrost
Pokažite osećanja

Današnja uspešna strategija
Zadržite ih za sebe

U današnje vreme kada je „moderno“ sve pričati, počeli smo da verujemo da samo ako pokažemo i pričamo o svojim osećanjima možemo da se izborimo sa problemima u životu. Ali često je obrnuto. „Dugo smo mislili da je uvek bolje razgovarati o problemima, ali postoje dokazi koji pokazuju da ovaj način preživljavanja nije baš delotvoran za sve,“ objašnjava dr Karin Koifman, asistent profesora kliničke psihologije.

Ona i njene kolege su posmatrali kako se ljudi koji su upravo izgubili svog partnera ili dete nose sa ovim bolom. Otkrili su da mnogi od ispitanika koji su izbegavali da misle ili pričaju o svojoj tuzi (stil koji psiholozi nazivaju preživljavanje potiskivanjem) imali samo nekoliko kratkotrajnih zdravstvenih problema, kao što su bol u grlu, dijareja i gubitak daha, kao i blaže ispade nekih dugoročnih psiholoških problema. Šta više, oni su se vratili svakodnevnom životu mnogo brže nego oni koji su usresređeni na svoju žalost.

“Mnogo toga ima da se kaže o tome kako možemo da nastavimo sa životom,” kaže dr Koifman. Istraživači na Univerzitetu Misuri , Kolumbija, otkrili su da su učesnici u ispitivanju koji su neprestano iskazivali svoju tugu ili razočaranje bili skloniji depresiji i nervozi. To ne znači da bi trebalo jednostavno da progutate nešto loše što se desilo. Ne bi trebalo da poričete svoju tugu jer je to prirodno, ali ako naučite da usmerite pažnju daleko od izvora stresa to će biti moćan odbrambeni mehanizam.

Nakon prvih suza i žalosti, izađite sa prijateljem ili preuredite svoj nameštaj. Važno je znati izdignuti se iznad loših stvari – inače ne bismo preživeli kao vrsta, dodaje dr Koifman.

Stara mudrost
Nikad se ne tražite utehu u hrani

Današnja uspešna strategija
Izlečite se čokoladom

Upozoreni smo da je traženje zadovoljstva u kolačima i sladoledu jadan način da olakšamo zabrinutost i da zapravo možemo stvorimo još veću anskioznost. Ali evo izuzetka ovog pravila: uživanje u malo čokolade može da pomogne.

Sudeći po najnovijim istraživanjima, ako pojedete nekoliko kockica crne čokolade kada osetite da ste na ivici nerava pomaže da se umirite. (Na žalost ljubitelja mlečne čokolade, istraživači veruju da su flavonoidi iz crne čokolade zapravo zaslužni za umirujući efekat.) Za vreme studije, učesnici pod stresom koji su tokom 2 nedelje dnevno jeli oko 40 grama čokolade su smanjili nivo hormona stresa. Izaberite dezert kao lek, oslobođeni krivice i stresa.

Stara mudrost
Meditirajte da biste se smirili

Današnja uspešna strategija
Radite nešto što volite

Za neke, meditacija je tajna spokoja, ali za druge to nije baš efikasno rešenje za oštećene nerve. Ustvari, u jednom ispitivanju 54 % učesnika je izjavilo da se oseća nervoznim dok meditira!

Ne postoje dokazi da meditacija „smiruje napeto telo efikasnije nego bilo koja druga vrsta tehnike protiv stresa, tako da morate da otkrijete šta vama odgovara.”

Opustiće vas bilo šta što vam pomaže da se oslobodite loših misli. Jedan od razloga uspešne meditacije je što uspeva da prekine lanac svakodnevnih misli, koji je četo povezan sa našim spiskom obaveza i drugim stresovima.

Iako pevanje mantre svakako pomaže da umirite svoj um, ukoliko meditacija nije za vas, bilo koja aktivnost koja uključuje ponavljanje radnje i drži vašu pažnju, uključujući džogiranje, plivanje, slikanje, šetnju, pletenje ili molitvu - može da uspe.

 

Portal Farmacija & Medicina – zdrav život, lečenje, prevencija, farmaceutske kompanije, lekovi, preparati, suplementi, savršeno zdravlje, lepota i estetika, estetska hirurgija, ordinacije, klinike, bolnice, stomatološka, ginekološka, oftamološka ordinacija, žensko i muško zdravlje, nega kože, zdrava ishrana, dijeta, alternativna medicina, fitness, bolesti, roditelji i deca, bebi svet, duh i telo, psihologija, vesti iz medicine i farmacije... 

Kontaktirajte nas putem društvenih mreža

Korisni linkovi

Health
Health | Uređenje doma | Nameštaj
best health
best health | Uređenje doma | Nameštaj
mens health
mens health | Uređenje doma | Nameštaj
natural pharmacy
natural pharmacy | Uređenje doma | Nameštaj
womens health
womens health | Uređenje doma | Nameštaj
naturals health
naturals health | Uređenje doma | Nameštaj
pharmacy times
pharmacy times | Uređenje doma | Nameštaj
prevention
prevention | Uređenje doma | Nameštaj
shape
shape | Uređenje doma | Nameštaj
total health
total health | Uređenje doma | Nameštaj